Det är en fråga som många ställer sig och det är svårt att ge ett entydigt svar. Det beror helt på hur man definierar “bra texter”. Om man bara ser till grammatik och stavning så är det inte svårt för AI att skriva “bra texter”. AI-system har blivit mycket bra på att hantera sådana saker.
Men om man ser till innehållet i texten så är det en helt annan sak. AI-system är inte så bra på att förstå innehållet i en text och därför är det svårt för dem att skriva “bra texter” i den meningen. De kan dock bli mycket bättre i framtiden.
Vi måste även fråga oss hur stor del av skrivandet vi faktiskt vill att robotar ska ta över. AI tar upp en allt större (och fortfarande växande) del av arbetsmarknaden och det vore ju tråkigt om skribenter helt plötsligt skulle stå utan jobb. Här kan ni läsa mer om en tjänst vid namn Smodin. Något som talar för att skribenterna kan vara lugna är att robotar inte kan förmedla känslor på samma sätt som vi människor. En robot kan heller inte sätta sin personliga prägel eller ha samma nyans som en människa, inte i dagsläget i alla fall. Det har testats flitigt i marknadsföringsinnehåll med väldigt varierat resultat. Tar vi annonser i ett sökresultat som ett exempel så kan en robot enkelt skriva ut att företag x erbjuder denna vara till detta pris. En människa skulle kunna förmedla att företaget exempelvis säljer en fin vara som passar till en person med ett speciellt behov.
Några andra uppenbara nackdelar är att en AI lätt kan spotta ur sig faktafel, som en människa behöver rätta till. Även fast roboten ofta kan ha rätt och gör sitt bästa så görs inga kontroller efter det att texten faktiskt har skrivits ut. Så har man planer på att testa ett sådant verktyg, kom ihåg att alltid korrekturläsa.